20:38 varma och kalla frukter.

F är ju lite risig i magen.. kräkts två gånger i natt och har riktig diarre!
mysigt värre....
Men iaf, när jag stog med henne i köket pekade hon på jordgubbarna som låg där, jag gav henne en, två stycken och hon mumsad ei sig dom. Jag frågade Jane om det fanns mer och det fanns det. Men sen tvekade hon och förklarade att det är bättre att ge henne mango, jordgubbar är inge bra för magen. Jordgubbar är en kall frukt, medans mango är varm.

Enligt kineserna är varmt mycket bättre för magen. (därför de oxå dricker varmt vatten, för då slipper kroppen jobba för att "värma upp det") Så frukter är indelade i kalla och varma frukter, de kalla är inte bra för magen, men de varma är bra och är helt okej att äta om man har lite problem med magen.

Så hon fick ngra bitar mango.. sedan frågade jag om annanas var en varm frukt o det var det;)
Vattenmelon som jag tycker skulle kännas ganska bra är tydligen en kall frukt, och jag har för mig att päron var varm.

Hans skickade ett sms till Jane o sa att han tyckte att vi skulle ge henne lite banan. Men det är en kall frukt.
Så när Hans kom hem o sa det igen så tittade Jane på mig o började skratta... Nej, det blev ingen banan för Felicia idag:P
Men bara för att de är kalla så betyder det inte att dom inte är nyttiga! Men det var speciellt nu för att F var så dålig i magen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0