Viltvård?..

Sitter  uppe nu i stora vardagsrummet i huset där jag ska bo nu i tre veckor,  fast snart är det bara två veckor kvar:)
är väl sådär halv kul igentligen eftersom jag bor helt själv i ett stort hus, så lite småläskigt på kvällarna:/ men jag klarar mig! får ha lite telefonkontakt med vissa personer så går det bra :) och dom som jobbar här är trevliga:) plus att det har varit en annan praktikan den här veckan iaf, Magnus. och igår precis när jag hade satt mig framför tv för att kolla på "du är vad du äter" så komemr några killar o frågar om dom skulle kunna få kolla på hockeyn. ja, vad ska man säga? så dom satt där med sina öl o skrek.

Men jo, praktiken går bra, men det var väl inte direkt vad jag trodde att "viltvård" innebar. jag hade iaf tänkt mig att man var ute o kollade på djuren så att dom mådde bra, spårade, o räkna ungar, och kasnek byggde upp matställen för dom, ja liknande saker. Men NEJ, visst så har vi kollat i fågelholkar och räknat ungar och ägg och pejlat rådjur, men allt det här med döda djur hade jag inte tänkt mig. Igår skulle vi flå två rådjursungar, alltså skära bort skinnet. dom hade hittats i vintras döda. så vi skulle obducera dom typ. ena hade troligen blivit tagen av räven för den hade bitmärken i nacken, och den andra var lite äten på på ena skinkan o under fram benet, men dom tror ändå att den blivit påkörd, eftersom hela ena sidan på djuren var helt fullt av blödningar. när man drar av skinner så ser man vart skadorna är, det är helt blodigt på det stället på kroppen där skadan är.
dom hade hängt upp rådjurskidet i taket så det var lättare så man kunde dra av skinnet, det bara rann blod ner på golvet.. Lars, som är min handledare bara kolla på mig, "du mår inte illa va så du behöver spy?"

Och idag kokade vi rådjurs huvuden för att skallbenen och käkarna skulle till ngt museeum. men så jävla vidrigt!
Man kokar dom för att de ska bli lättare att dra av allt från benen och att allt lossnar bättre, men sen fick vi rengöra dom mer noga.. och tänk stanken! efter ett tag hade man vant sig, men ändå, jag kan inte beskriva det riktigt, men unket och ruttet. jag funderar nästan på om jag ska bli veggie igen och skärpa mig med tillskotten?..


Men annars är allt bra, jag längtar mer än nånsin efter min älskling som kommer IMORGON ! :D och ja, ja kommer nog springa till dig på stationen:) Vi ska hämta honom med pejlings bilen som har en stor anten uppe på taket, sedan blir det lunch hemma hos Lars :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0